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martes, 13 de mayo de 2014

El Grupo Montpellier (I)


Creación del Grupo Montpellier.


Tras la caída de Polonia se mantuvieron conversaciones a tres (Polonia, Francia e Inglaterra) para tratar el futuro de la Fuerza Aérea Polaca y sus pilotos. La primera de ellas tuvo lugar el 25 de octubre de 1939 en Paris. El general polaco Wladyslaw Sikorski se mantenía firme en no dispersar sus fuerzas supervivientes entre Francia e Inglaterra mientras que abogaba por la creación de una nueva Fuerza Aérea con los pilotos que habían logrado huir tras el final de la campaña. Por suerte para Sikorski ambos países estaban interesados en la creación de unidades de vuelo polacas debido a que se trataba de hombres con experiencia en vuelo y podría crearse nuevas unidades más rápidamente. No pasó mucho tiempo cuando surgieron nuevas voces a favor de la creación de escuadrones polacos acelerándose el proceso. Sin embargo la propuesta polaca se encontró con el rechazo de la RAF ya que esta no aceptaba aviadores extranjeros en sus filas de modo que Sikorski abandonó la idea de implantación en Inglaterra.

El 29 de diciembre de 1939 se obtuvieron los primeros resultados a esta iniciativa por parte del Ministerio de la Armée de l'Air (Fuerza Aérea Francesa) autorizando el entrenamiento de pilotos polacos en aparatos franceses. El general francés Perrier, jefe adjunto del Estado Mayor de la Armée de l'Air, autorizó dicho entrenamiento en el Centro de Instrucción d'Aviation de Chasse (CIAC) situado en Montpellier. Este nuevo programa debía comenzar su andadura en enero de 1940 con un periodo de adiestramiento de cuatro meses de duración. El primer grupo de pilotos de caza polaco se agrupó muy rápido en el aeródromo de Bron, cerca de Lyon, convirtiéndose muy pronto en el mayor cuartel de aviación polaca en territorio francés. Para el 7 de enero de 1940 se había reunido un total de 19 pilotos polacos bajo el mando del capitán Stefan Laszkiewicz en la base de Montpellier. 


El trabajo de entrenamiento comenzó con cazas MS.406 aunque debido al entrenamiento anterior de los pilotos y la sencillez del aparato proporcionado el tiempo de entrenamiento se redujo sustancialmente terminando el 15 de febrero de 1940. Al día siguiente el denominado Grupo Montpellier fue trasladado a la base de Lyon-Bron. Este adelanto sorprendió a las autoridades que solventaron el problema otorgando un permiso a los pilotos polacos. Tan solo dos días más tarde se abrió una oficina de alistamiento en Francia para ciudadanos polacos que quisieran unirse a la nueva Fuerza Aérea Polaca. El 6 de marzo el grupo fue activado recibiendo los cazas con los que se habían entrenado y se crearon dos grupos de caza con ellos (Groupes de Chasseso GC) junto con una o dos escuadrillas de cooperación con el Ejército. A principios de mayo de 1940 se firmó un nuevo acuerdo que aumentaba el número de unidades polacas; 6 Grupos de Caza, 4 Grupos de cooperación con el Ejército y 2 Grupos de bombardeo.


Fuentes:
French fighters of World War II in action” Aircraft Nº 110. Squadron, 2002
BREFFORT, D. “L´Armée de l´Air 1939-1942” Wing Masters, Hors Serie I. Historie & Collections, 2002
EHRENGARDT, C-J. “L'Aviation Française, 10 mai 1940”,  Aéro Journal magazine n.1 Spécial, 1997

English version

After the fall of Poland talks to three (Poland, France and England) to discuss the future of the Polish Air Force and its pilots were maintained. The first one took place on October 25, 1939 in Paris. The Polish General Wladyslaw Sikorski was firm in not disperse their surviving forces between France and England while advocating the creation of a new Air Force pilots who had managed to flee after the end of the campaign. Sikorski Luckily for both countries were interested in the creation of Polish units flight because he was experienced men in flight and new units could be created faster. It was not long when new voices for the creation of Polish squadrons accelerate the process emerged. However the Polish proposal encountered the refusal of the RAF since this did not accept foreign aviators in their ranks so that Sikorski abandoned the idea of ​​implementation in England.

The December 29, 1939 the first results of this initiative were obtained from the Ministry of the Armée de l' Air (French Air Force) authorizing the Polish pilots training in French appliances. The French general Perrier, deputy chief of the Armée de l' Air, authorized such training in the Training Centre d' Aviation de Chasse (CIAC) located in Montpellier. This new program was to begin its journey in January 1940 with training period of four months. The first group of Polish fighter pilots were grouped very fast at airfield Bron, near Lyon, soon becoming the largest Polish Air Force headquarters in France. For the January 7, 1940 had met a total of 19 Polish pilots under the command of Captain Stefan Laszkiewicz based in Montpellier.

Work began training fighters MS.406 although due to previous training of the pilots and the simplicity of the apparatus provided training time was reduced substantially ending February 15, 1940. Called the next day the Montpellier Group was transferred to the Lyon- Bron base. This development surprised authorities solventaron problem giving permission to the Polish pilots. Just two days later enlistment office was opened in France to Polish citizens who wanted to join the new Polish Air Force. On March 6, the group was getting turned on with the fighters who had trained two groups hunting with them (Groupes de Chasses or GC) were created along with one or two squadrons of cooperation with the Army. In early May 1940 a new agreement that increased the number of Polish units was signed; Game 6 Groups, 4 Groups cooperation with the Army and 2 Groups bombing.




Sources:
French fighters of World War II in action” Aircraft Nº 110. Squadron, 2002
BREFFORT, D. “L´Armée de l´Air 1939-1942” Wing Masters, Hors Serie I. Historie & Collections, 2002
EHRENGARDT, C-J. “L'Aviation Française, 10 mai 1940”,  Aéro Journal magazine n.1 Spécial, 1997

1 comentario:

  1. Hello.
    A great topic.
    Polish pilots were good and enthusiastic group.
    But also the Czechoslovak pilots.
    Battle of Britain (profit) was a Polish and Czechoslovakian pilots merit.
    The third large group of Americans in the UK.
    Usa was not yet involved in war.

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